7x gezonder tips!

De zomer vakantie is alweer (bijna) teneinde. Ik hoop dat je een fijne zomer hebt gehad.
Ik heb een aantal tips voor je op een rij gezet, mocht je aan je gezondheid willen werken, na deze natte zomer!
 
1. Gooi niet alles gelijk om, doe het stap voor stap. Schrijf op wat je elke dag eet en begin bijvoorbeeld bij je ontbijt om dat anders/gezonder te doen.
 
2. Stop niet met eten (crashdieet). In het begin vliegen de kilo’s eraf, maar deze komen er na een tijdje net zo hard weer bij. Meestal meer dan wat je eerst had. Stop eerst met alle tussendoortjes of frisdrank, die stuk chocolade die je elke dag eet of zak snoep. Zoek gezonde vervangers. Als je daaraan gewend bent, neem je de volgende stap.

Voelen

3. Ga eens voelen wat eten met je doet, voel je je suf of moe na een maaltijd? Krijg je hoofdpijn of moet je al snel naar het toilet. Hoe is je ontlasting? Hoe ziet dat eruit? Ga je elke dag, of zit het vast?
4. Sta eens stil bij je gedachten. Beloon je je zelf met eten, bijvoorbeeld nadat je gesport hebt, denk je dan; nu mag ik dat stuk chocolade wel. Buig je gedachten om; ik heb nu lekker gesport, ik zet mijn gezonde gedrag voort.   

                                                   Bewustwording

5. Eet rustig en bewust, proef wat je eet en kauw goed. Hoe langer je kauwt, hoe beter voor je stofwisseling en je krijgt eerder een verzadigd gevoel. Dit betekent dat je dan eerder voldaan gevoel hebt en dus minder eet!
6. Poets je tanden na het eten, dit helpt soms om niet te gaan snoepen in de avond. Probeer eens 12 of 13 uur lang niet te eten (inclusief nacht). Je spijsvertering kan de rust goed gebruiken!
7. Drink eens een glas water als je honger hebt, vaak verwarren wij dorst met honger. Zeker als je niet gewend bent om water te drinken, kan het weleens zijn dat je dorstgevoel niet herkent.

Kleine stapjes

Met kleine stapjes kom je er uiteindelijk ook. Wij mensen willen graag snel resultaat, maar wil je snel resultaat of een blijvend resultaat?
Wil je hier hulp bij, ik help je graag. Als voedingsdeskundige ga ik samen met jou aan de slag en zorgen we ervoor dat jij je doel bereikt.
 
stuur een mail naar mail@gezondmetesma.nl of neem contact met me op via contactformulier.